måndag 28 februari 2011

Brisbane - äntligen!

I går, måndag, var det dags för nya äventyr. Äntligen åkte jag till Brisbane! 


Brisbane är huvudstad i Queensland, och även Australiens tredje största stad. Den hyser 1,9 miljoner invånare och ligger precis vid en flod.

Vilken fantastisk stad!

Jag vet sedan tidigare att australiensare är väldigt vänliga människor, men tänk er en hel jättemassa vänliga människor samlade i en storstad? Succé! Staden är dessutom väldigt vacker; gamla byggnader blandade med moderna skyskrapor på ett väldigt snyggt sätt, och däremellan alla dessa blommande träd och buskar som verkar täcka hela kusten här. Underbart! 

Jag åt en lyxig frukost när jag kom fram efter den 2h långa resan; cappuccino och croissant för 13 AUD. Sen tog jag en lång promenad med lite shopping, gick på Queensland Cultural Center som hyser både museum och galleri. Därefter åt jag en gourmet burger vid floden och åkte sedan hem. Sååååå fint, i helgen åker jag tillbaka, på söndagar har de nämligen marknader vid floden och på lite andra ställen i stan. Det blir roligt! 
Solen stiger över Surfers cirka 05:30...







Starbucks!!!





Galna träd i botaniska trädgården - staketet har växt fast!

The Queensland Club - en anrik herrklubb





I bakgrunden en City Cat - färjor som ingår i kommunaltrafiken


2 kommentarer:

  1. Det ser fantastiskt ut! Jag vill också!

    Mycket rolig text på det röda huset som lyder Smellie & Co. Jag gillar'e! :D

    Puss från Topsi

    SvaraRadera
  2. Oj....vad kul det ska bli att se alltihop!!!!

    Kramar

    SvaraRadera