torsdag 19 maj 2011

Sydney - Dag 2(i) - 15/5-2011

Här kommer en spännande fortsättning på en helg i New South Wales!
För nu befinner vi oss inte längre i Sydney, nej nej, nu har vi farit till en högre altitud! På söndagen åkte vi nämligen på guidad tur till Blue Mountains! Blue Mountains är en nationalpark som ligger några timmar från Sydney. Jag och Tobbe åkte tåg igenom denna bergiga skog när vi for till Orange. Man skulle kunna säga att den påminner lite om ett frodigt Grand Canyon! Namnet, Blue Mountains, kommer från den blåskiftande dimma som eukalyptusträdens oljor avdunstar. Så ibland ser bergen faktiskt blå ut!

Majoriteten av mina 662 bilder kommer från just denna dag, så jag tar även dagen i etapper!

Turen började 07:30, då vi blev upplockade i minibuss av tourguiden. Första anhalt var Weatherdale Wildlife Park!

Inte utan mitt morgonkaffe!

En bit av Sydney Central - väldigt vacker!

Över Harbour Bridge!


Tobbe tror att detta är en albatross! 
Jag gissar pelikan!

Australien i en bild - känguru och kookaburra!

Kolaor sover 18 timmar om dygnet. Detta, för att kroppen behöver all energi den kan komma åt för att bryta ner de gifter som koalor får i sig via eukalyptusträden. Dessa innehåller nämligen massor med gift. 
Här var en vaken i alla fall!

Ville ta med mig hem...








"Burken" med mat var någon typ av glasskon... den verkade i alla fall vara mest populär, vissa grabbade tag i den och bröt sönder den i sin iver!

Like a kid in a candy shop!



Vi fick höra en gammal aboriginsk sägen, återberättad av vår tourguide. För många, många år sen, när de vita människorna kom till Australien, så var det en vit man som hade varit ute i bushen, sett en känguru, och frågat en urinvånare vad detta var för djur. Aboriginiern svarade "Kangaroo", som sägs betyda "Jag vet inte". 

Vår tourguide sa att han var skeptisk till denna berättelse till en början, men hade sedan sett den i en gammal bok om aboriginierna. Så det var troligen sant. 

Nästa gång jag har en svår tenta, och inte vet svaret, ska jag skriva "Kangaroo..."


Big Grey Kangaroo

Här kommer Snowflake (som jag kallar honom...)


Efter att ha lekt med känguruna i en timme, tagit ca 200 bilder och fått kika på dingos och krokodiler, körde vi vidare upp i bergen. På vägen stannade vi, och Becca fick kasta bumerang. Tankarna går till den gamla Svenne och Lotta-hiten; Bang, en bume-bumerang, damdidam dam di damdidam dam...


Jag hade helt fel teknik - ni ser ju... har ni någonsin sett en bumerangkrigare på tå?


Detta var då första delen av söndagen i Blue Mountains! Nästa del kommer att innehålla berg, lunch i Leura och lite linbaneåkning! 

2 kommentarer:

  1. Vilken massa fina inlägg du har gjort från våra äventyr, kul att se:) Längtar tills vi ses igen! Kramar/Sofie

    SvaraRadera
  2. Albatraaaoss. Det ser ju vem som helst!

    SvaraRadera