tisdag 31 maj 2011

Uluru

Nu börjas det...! Precis som med helgen i Sydney så blev det en hel massa bilder, så jag kommer att ta dem stegvis. Vid solnedgången, till exempel, skulle man ta kort hela tiden, för att se färgskiftningarna. Det kommer ta ett tag att förminska alla del bilderna till en storlek som fungerar här på bloggen, och ja... allt tar sin lilla tid!

Men nu börjar vi!

Jag landade på Ayers Rock flygplats mitt på dagen, lördag. Där blev man upphämtad med buss, och körd till Ayers Rock Resort (tog cirka 8 minuter från flygplatsen). Det ligger i ett område som heter Yulara, några mil från ingången till nationalparken och därmed också själva Uluru. Inom "resorten" fanns en fem-sex olika ställen man kunde bo på, i olika prisklass och standard. Det var som ett eget litet samhälle, och var man än hade valt att bo, så var man del av "resorten" och kunde fritt gå på alla andra hotells restauranger och områden. Inom området fanns även ett litet centrum med en mataffär, ett kafé, en frisör och lite butiker.

Jag bodde på The Outback Pioneer. Det enda backpackerstället. Billigt.

The Outback Pioneer

Rummen var utspridda i olika byggnader på hostelområdet

Jag bodde i female dorm med 15-20 andra

På området fanns det lite olika lookout-ställen, ett låg precis på vårt hostelområde, bakom min byggnad!




Det var ju inte blommor vi kom hit för.... (denna blomma blev jag dock helt kär i, hela öknen doftade av den, den hette Desert Heath Myrten)

... nej, vi kom för Stenen! Stenen med stort S!

Åt ena hållet kunde man även se Kata Tjuta, en annan stenformation i nationalparken som också är av spirituell betydelse för aboriginierna... 
.. men det var ju stenen jag längtat efter!

Världens lyckligaste lilla svennebanan!

Det var svårt att få folk att förstå hur man använde min Nikon. Jag hade med mig en liten kompaktkamera också, men den gled inte fram så mycket..

Samma dag som jag kom hade jag bokat en Sunset Tour, men vin och snacks. Den kommer i nästa inlägg, tillsammans med fler bilder! 

2 kommentarer:

  1. WOW! Ser helt sjukt ut med dig och Stenen i bakgrunden. Ar du saker pa att det inte ar photoshoppat!?
    Och idag ar det blott en manad tills du far hem till Svea. Harligt! Mamma och jag hade en underbar London-helg med shopping, Fantomen pa Operan och x-antal vinare pa diverse pubar...mys! Ser fram emot att ha dig och Tobias har snart <3

    Nu ska det sussas i London. PUSS!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag vill också se Fantomen! Har läst att det är Jöback som ska spela den i London i höst (kanske det var?). I vilket fall vill jag se honom! Wiiie!
    Myshelg! Vad shoppades??
    Jag har väldigt svårt att njuta av den svenska sommaren med lov och allt just nu.
    1. Jag är inte i Sverige
    2. Här är det inte sommar
    3. Jag har inte lov - tentaperioden börjar om en dryg vecka
    Men snart sååå!
    PUSS!

    SvaraRadera