onsdag 15 juni 2011

45% berries

Eftersom jag jonglerade runt min sylt i förrgår, och det gick som det gick, så var jag tvungen att köpa en ny sylt i går. Jag tog den gamla, vanliga billiga som jag brukar köpa (ja, jag glömde nämna att den förlorade sylten var en dyr hallonsylt, minst en dollar dyrare än den jag brukar köpa). Man förstår att det är billigt när det plötsligt tappar 10% bärkvalitet. "45% berries" står det på denna burk. Jag har aldrig tittat på bärinnehåll förut, men eftersom jag har en liten bärkonstapel hemma på Lappis så har jag börjat kika mer ordentligt. Och ja, de hade inte dolt det heller, en stor grön klisterlapp satt mitt på burken. Stolta över sina 45%! Det får mig obehindrat att tänka på mina tentor. Har man under 50% på tentan, så misslyckas man på den. Man måste ta minst 50% på kursen för att klara den. 50% är den gyllene gränsen. Alltså misslyckas denna sylt helt och hållet. Fail! Och burken är så liten, hade de slängt i en jordgubbe till hade de nog klarat sig på gränsen. Och det är ju ok, även inom skolan. För det mesta vill man bara klara sig. 

Men den smakar som sagt jordgubbe, och det passade så bra på mina pannkakor i går kväll. Firade med ett lass pannkakor att jag nu kan släppa marknadsföringen för all framtid (hemsk tenta, by the way, jag skrev som en tok i två hela timmar, rantade upp allt jag minns ur kursen, så nu får man hoppas att rätt svar hamnade på rätt fråga samt att det var svaret de hade hoppats på). Om någon mot förmodan läser detta och gillar marknadsföring, så kan jag bara säga tack, det betyder att det finns folk som vill ta tag i det. För jag gör det då inte!

I dag är det tenta nummer två! Real Estate and Property Development. En hel del teori jag redan läst förr, men också lite Australiska lagar, hänvisningar, upplåtelseformer med mera. Riktigt intressant, och denna vill jag göra bra ifrån mig på, jag har nämligen lärt känna läraren lite så han vet vem jag är ("The Swedish Civil Engineer", fin titel, fast jag är ju inte där riktigt ännu), han har givit mig lite litteratur inför mitt examensarbete osv. Skulle jag, liksom sylten, misslyckas nu, så skulle jag alltså skämmas lite. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar