söndag 26 juni 2011

Gårdens Primörer

I dag åkte jag in till Brisbane en sista vända. Det var varmt och skönt, fast mulet.  Jag gick min vanliga favorit-vända och kikade in i lite butiker. Det var härligt. Mysigt! Bilder kommer!

I kväll ska vi till Vapiano, några stycken. Det är väldigt mycket fester och middagar och grejer nu, alla ska säga hej då och ses en sista gång. Men det är inte bra för ekonomin, baskenimig! Jag hade räknat med att äta havregrynsgröt hela sista veckan nu...! Var kommer allt folk ifrån??? Och var får de sina matbudgetar ifrån?!?

Häromdagen var jag ekonomisk. Det var på midsommarafton, faktiskt. Jag firade mitt ursprung, och lagade en hederlig svensk gammal bondlunch; Pastasås på Gårdens Primörer! Förr i tiden fick man ta det som fanns på gårn', så det gjorde jag också - jag letade upp lite allt möjligt i mina skåp och vråer, och det blev faktiskt helt okej! En pastasås på svamp, vitlök och morot, med grädde och timjan.


Kossan på min gård är mager, så det blev lättgrädde...

Laga över öppen eld, precis som bönderna gjorde


På min gård växte även tomat och sallad.

Det var gott, men jag tänker nog ändå inte rekommendera att testa det.... Har man några slantar över så är det mer värt att investera i saffrans-creme fraiche och kräftstjärtar. Enormt mycket godare pastasås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar