torsdag 9 juni 2011

Sunrise over Uluru

Nu tänkte jag fortsätta med min resa till Uluru! Dag två, söndag, klev jag upp klockan 05:00! 05:50 skulle avfärd nämligen ske till ett Sunrise Lookout. Soluppgång med kaffe och kaka!

Innan avfärd kilade jag och en annan tjej upp till ett lookout-point på hostel campuset, där kunde man se så många stjärnor som jag aldrig sett förut! Jag kommer aldrig att kunna beskriva hur det så ut, hemma ser man hundratals, men detta var tusentals! Miljarder! Ett ställe såg nästan lite vit-dimmigt ut av alla stjärnor. Jag trodde att det var moln, men fick senare höra att man faktiskt kan se Vintergatan därifrån! Galaxen! Kanske var det den jag såg bland alla miljontals stjärnor! Det måste ha med den mörka öknen att göra, mitt ute i ingenstans kan man se mest.

I bussen var det mörkt och fullt av turister, och de spelade "mystisk digeridoo-musik". Det låter helt sjukt larvigt, som något ur en Danielle Steel roman, men jag var så upprymd och tagen av stunden! Det var häftigt! När vi kom fram började solen stiga, och man kunde även se fyra av planeterna; Jupiter, Venus, Merkurius och Mars. Jag får för mig att Venus lyste starkast och är den översta pricken på bilderna nedan. Den starka längst ner var nog Merkurius. Mars och Venus låg lite breve, så att alla var som i ett streck. Men jag minns inte ordningen, och inte helt säkert om det var Venus eller Neptunus.. haha! Det allra starkaste på bilden, det är månen. Men man kan se två andra prickar i alla fall. På plats såg jag alla fyra planeter.







Efter planetskådning var det dags för kaffe, kaka, och att bege sig upp till the lookout point!

Lång slutartid - fångade kaffe och Uluru på samma bild! 

Soluppgången var ganska snabb, dessutom hann vi inte se hela! Jag hade bokat en Uluru Sunrise and Base Walk, så vi åkte vidare innan stenen badade i ljus. Jag tror bestämt att det är en ganska halvdann utsiktsplats, eftersom det var en del skugga på stenen. Man hade nog inte fått se hela stenen i sol i den vinkeln om man så väntat en timme... Men det var vackert för det! Åh, jag blir helt varm av mina minnen nu! Trots att det var isande kallt där och då....


Kata Tjuta i bakgrunden...







Mycket folk...

Himlen blev vackert blå och rosa, precis som vid solnedgång





Nu touchar solen!


Lycklig (och frusen) idiot

Mot stenen för Base Walk!

Utkiksplatsen badade i ljus när vi for i alla fall

Fortsättning följer....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar