lördag 18 juni 2011

Dagens Australientips

Ett tips om någon någonsin får för sig att åka till Sydney, det är att gå på restaurangen

The Winery

i stadsdelen Surry Hills. En fantastisk restaurang, första gången jag var där var när jag var i Sydney med mamma. En kväll gick jag ut och träffade en gammal vän från Stockholm som råkade vara där och hälsa på sin syster. Vi gick till The Winery och tog en drink!


Den ligger lite gömd, man måste gå in på en gård nästan innan man kommer dit. Skylten på tegelväggen syns väl från gatan. Därinne finns två våningar, på nedervåningen är där en massa glasdörrar som leder ut till en altan där man också kan sitta. I trädgården har de också bord, och där hänger lampor i alla träd och parasoller och allt möjligt står uppställt. Så har man en fin vy över delar av Sydneys skyline - höghusen tornar sig borta i CBD. 



Sedan gick jag dit med mamma samma resa där. Vi åt från barmenyn och satt ute i trädgården med varsitt glas vin. Mamma åt ostbricka med oliver och jag åt en tomat-mozarellasallad. Det var helt fruktansvärt gott, oj vad vi gottade oss! Vin var ju deras specialitet också, jag är ju inte så kunnig, så jag bad honom i baren välja något som passade. Han blev lite ställd, men sedan kom han med varsitt glas åt oss. Jag gillar att låta experterna välja, men de verkar de inte vana vid här. Här ska man helst beställa så specifikt som möjligt; färg, druva, jordmån... Nej, kanske inte, men de frågar ofta vilken druva. Ja ja, i vilket fall...

När jag och Tobias åkte till Sydney så gick vi dit en kväll, lite tidigare, och hoppades få ett bord så att vi kunde äta en riktig middag. Jippie - trots enorm popularitet så fick vi ett bord på nedervåningen, halvt ute på verandan. Tobbe tog dagens special; deras stek med pommes och bearnaise tror jag det var, men det som var så bra var att det var en dubbel storlek på måndagar till samma pris. Prima! Jag åt en pumparavioli med brynt smör, oj oj oj.... läskigt gott! Det var en sån där lyxravioli när man får en stor kudde, istället för flera små. Lyxkudde!




Jag tog lite bilder, hade gärna lekt paparazzi där inne för det är fantastiskt fint med gammalt tegel, blommor överallt, ormbunkar i taket och möbler med lite antikt utseende. Här försökte jag ta utan blixt. Blir alltid lite halvdant...

När vi hade ätit ett tag så kom en servitör till oss och frågade Tobbe; are you ready for your next serving? Ja, då var det inte så att steken man redan fått var dubbelt så stor som annars, utan man fick två! Och lika mycket pommes frites till! Hahahaha! Och Tobbe är ju sällan någon storätare...! Det var lite roligt! Vi skrattade åt det ett tag, men sedan såg jag min vinst i det hela, så åt jag upp en hel del av hans pommes frites.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar