fredag 17 juni 2011

Tillbakablickar i matens tecken!

Nu när tiden här börjar gå mot sitt slut, så tänker man tillbaka på allt roligt man varit med om. Om två veckor är jag landad och antagligen på väg hem mot Lappis i Tobbes nya bil, med en påse chips i knät... Mmm..!

För två månader sedan så var jag och Tobbe på väg till Sydney, och en av livets finaste semestrar hade inletts. Det var verkligen helt fantastiskt! Vi hade det så bra, och njöt nästan hela tiden. Jag njöt extra mycket, för semestern handlade så mycket om mat! Semester = Äta ute! En av mina livets passioner! En stor matupplevelse, bokstavligen talat, var när vi var på vingård ute i Orange, NSW. En kväll hade vi bokat middag på gården, det var en sjurätters med lokala råvaror, med passande viner från gården. Jag skrev ner listan på alla rätter, och tänkte dela med mig nu...

Snack innan: Rostbröd med levermousse & saltgurka

Soppa på svamp & anksky

Sufflé på kronärtskocka med ostsås

Grismage med savoykål, ris & sky

Anka med ruccolasallad

Lamm med rosmarin, blomkål, ärtskidor & potatis

Kokind, morötter & zucchini på svamp

Lindt chokladtårta med bär & grädde


Till detta fick vi viner från gården, Barton Creek Wines. Där mindes vi tyvärr inte alla årgångar och så, men några skrev vi ned. 

Cabernet Sauvignon 2009

Cabernet Sauvignon 2008

Rosé 2008

Merlot 200?

Shiraz 2005

Ruby Red Dessertvin 2003



Oj vad vi åt. Hjälp. På detta fick man en brödkorg, och det är lite av min grej... Jag måste alltid testa alla typer av bröd som erbjuds på nya ställen. Bästa brödkorgen får man på Restaurang Varda i Västerås (nej, jag fjäskar inte nu - den är vansinnigt god).

I vilket fall, mycket mat blev det. Kvällen därpå hade vi köpt frukt och bröd på lokala gårdar i Orange, och smaskade på det i soffan framför kaminen. Drack Pepsi Max till - det blev nog med vin under denna resa ändå! 



Ett annat fantastiskt matminne var en restaurang i Cairns som vi gick på. Cairns var ju sista anhalt, så där tänkte vi unna oss lite lyx (för som ni ser ovan, så svalt vi ju uppenbarligen, stackars backpackers...). Vi gick på en restaurang som låg vid hamnen, den hette Salt House. Där åt jag en bit av himmelriket, tror jag bestämt. Medium-grillad köttbit på vitlöks-potatismos med pumpasalsa och grillade sparris och tomater. Det där moset... Åååååh! 


Halva Tobbe på Salt House

A slice of heaven...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar