fredag 17 juni 2011

Hemma på våran gata i stan..

Jag vet inte om jag har beskrivit ordentligt hur det ser ut där jag bor, området runtomkring. Jag planerar att ta en promenad och ta en massa bilder där sista veckan innan jag åker hem. Men tills dess kan jag ge en liten snabb-resumé.

Jag bor alltså i byggnaden Q1 - Queensland Number One, som är en av världens högre byggnader. Den rymmer både semesterlägenheter och permanentboende-lägenheter. Färdigställd 2005, så den är ganska modern. Den ligger på Surfers Paradise Boulevard, och går jag "inåt stan" så är det ca 3 kvarter innan jag når det som är centrum i Surfers Paradise. Där ligger festgatan (en gata där nästan alla klubbar ligger), McDonalds, lite andra matställen, en galleria (som känns väldigt charter-galleria, lite Supermercado känsla över den) och i den gallerian ligger Wollworths, mataffären där jag handlar mest.

Det mesta känns ganska charter på denna sidan av centrum. Det står unga människor i små bås längs trottoarerna och vill locka med en på "pub-crawls"; man får ett litet åkband och så går man runt som en grupp till en massa olika klubbar. Dessa människor är ganska påflugna, men går man med en matkasse i vardera hand, eller ensam för den delen, brukar man bli lämnad i fred. Annars är det "Hey, going out this weekend!?!?" som spottas på en. Jag brukar le som en liten tant och knalla vidare... Härromdagen hörde jag några som svarade "No, we are underage!", den ska jag nog testa nästa gång!!!!

På tal om underage, så säljs alkohol inte i butikerna eller på något systembolag, utan det finns speciella bottle shops av olika slag lite överallt. Den "bästa" heter BWS - Beer, Wine, Spirits. Där har jag bara behövt visa leg två gånger, en gång när jag gick med Lena som tydligen alltid behöver visa leg, och en gång när killen i kassan såg ut som han var femton (så jag misstänker att han körde på mantrat "skenet kan bedra").

I vilket fall, bortom centrum så ligger två-tre kvarter med lite "finare" gallerior, butiker, med mera. Louis Vuitton, en Tiffany finns i en galleria, Mango, och lite andra standardmärken i Australien som Sportsgirl och Cotton On. Det upptäckte jag ganska sent. Där finns även Starbucks.

Hela vägen längs denna promenad har man stranden ett kvarter österut. Trevligt!

Går man bort från Surfers, åt andra hållet när man kommer ut på Surfers Paradise Boulevard, kommer man till Broadbeach. Där dör det av lite grann, och det är där jag ogärna går själv på kvällarna...

Håller man sig till Surfers är det ganska säkert, gissar jag, det är nästan alltid folk ute och polisstationen ligger på festgatan. Men jag har hört att det är en del bråk, att killar kan börja slå andra killar bara för att. Dessutom är det en hel del inbrott och rån på Gold Coast, många bootle shops har blivit rånade på nätterna. För några veckor sedan sköts en polis av några rånare, han hamnade i koma och kunde inte räddas. Det var begravning förra veckan, tror jag, och det har blivit en jättestor sak här borta. Fruktansvärt.

Så Gold Coast är nog inte så kul på alla ställen. Men jag har mest haft det bra, faktiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar