måndag 20 juni 2011

Värdelöst!

Ja, jag kikade ju lite på mikroekonomin i förmiddags, sedan såg jag klart en film på min dator, men sen blev jag liksom stissig, stressig och så, så jag tänkte att om jag åker in till skolan lite innan så kan jag kolla på mina stödord en sista gång, och sen gå till tentan och kalas-sätta den!

Kul beslut. Kom till skolan 3 timmar innan tentan började. Mitt favoritfik var stängt. Jag blev lite stressad eftersom Koala Cafe såg uttömt ut, så grabbade tag i den sista Basic Burgern och köpte den, tänkte att en enkel hamburgare slinker nog ner vid femsnåret, trots att den då är lite halvkall. Sen köpte jag dessutom en påse jordnöts M&M's och tänkte att lite choklad kan peppa mig till plugg. Hittade en ledig bänk utomhus, kallt var det, så jag drog på mig kavajen och öppnade M&M's-påsen. De var slut innan jag ens hunnit kika på ekonomin....

Jag fortsatte med att skicka lite sms, och surfa lite på mobilen. Jag har ju flera timmar, tänkte jag. Mitt i det där så blev jag så uttråkad att jag började gnaga så smått på min burgare. Två och en halv timme för tidigt, men vad sjutton, ner i magen ska den ju ändå tänkte jag, och vitt bröd och ost står man sig på fleeeera timmar. Den försvann ganska snabbt. Där kan vi verkligen prata om en störning; när man äter för att man är uttråkad!

Ja, en liten stund till gick... Jag kom på att jag hade ju en massa internet kvar på mitt mobilkort att bruka, så jag gick in på SVT-appen på min mobil. Där kan man se program och sådant som visats på SVTs kanaler. Nämen se där, Utvandrarna, avsnitt ett! 45 minuter, det kommer ju få tiden att gå lite! Den gamla klassikern! Här någonstans beslutade jag mig för att hetsplugg några timmar innan tentan bara kommer att göra mig förvirrad. Så jag satte mig tillrätta och körde igång Utvandrarna på den lilla mobilskärmen.

Då kommer jag på att jag har glömt hörlurarna hemma, så jag får se med "öppet" ljud. Skolområdet är ganska tomt på folk, det går förbi någon enstaka, så det gör inte så mycket. Däremot är ljudet ganska dåligt, så jag får liksom huka mig över mobilen och kupa handen, men ändå ha den i en vinkel för att både kunna se och höra det gamla mästerverket som utspelar sig. Men som sagt, ingen är ju på skolan så jag skäms inte.

Vem kommer förbi då, om inte min norske klasskamrat! Där sitter jag och uppfyller alla Norges fördomar om svenskar; vi är helt sjuka i huvudet. Han skrattade och frågade vad jag höll på med. Jag fick ju förklara, sedan började vi prata om den tenta vi har på onsdag. Det har tagit några veckor, men numera vet jag att "spörsmål" på norska betyder "fråga" (hoppas jag i alla fall, annars vet jag inte vad vi har pratat om). Det var trevligt, tiden gick, och tillslut avlägsnade han sig. Fortfarande två timmar kvar till tentan. Utvandrarna slutade fungera (jag har nu sett fyra minuter av avsnitt ett). Jag började frysa ännu mer. Jag gick till bibblan och satt där med lite andra mobil-appar tills tentan började (bland annat Arlas Matsedel, hittade mycket gott - leta efter mat när man ät uttråkad är mer ok än att äta).

Tentan då, jo, den gick bra. Jag är faktiskt riktigt nöjd, med tanke på den dåliga förberedelsen. Dagens lärdomar har dock inte med företagsstrategier, elasticitet och prissättningar att göra, utan snarare:
1) Åk inte in till skolan för ingenting
2) Ät inte när du är uttråkad
3) Glöm inte hörlurarna till mobilen

Nu dricker jag vin, äter nachos och känner mig allmänt onyttig. Men det är väldigt skönt. Och gott. En tenta kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar