lördag 11 juni 2011

Sydney - Dag 2(iii) - 15/5 2011

Nu känner ni inte igen er, och jag beter mig helt splittrat. Glöm musarm och fyrkantiga ögon; blogg-splittring är det senaste inom internetrelaterade sjukdomar...

Men jag har ju inte avslutat mitt berättande om helgen i Sydney som jag hade för en månad sedan!! Så här i tentatider är det mycket roligare att blogga än att plugga, så nu tar jag igen det jag missat! För jag har ju massor kvar att berätta om den helgen!!! När vi for till Blue Mountains! Här fortsätter min redogörelse! Vi tar oss tillbaka en knapp månad i tiden...

Om jag inte minns helt fel så lämnade vi historien när vi var i Leura och åt lunch mitt i gatan och köpte fina datorfodral i små pappersbutiker....

I vilket fall så åkte vi därefter till ett av Australiens (eller, ja, i alla fall Sydneys) landmärken. the Three Sisters - en stenformation i Blue Mountains som har en liten sägen och är ganska fin att titta på.


Tre tjejer!

Tre Systrar! 
Från början var de tydligen sju, men fyra har vittrat bort...



Äckliga stup vid utkiksplatsen. Där någonstans fick jag lite ont i magen, för vi hade precis köpt biljetter för att åka tre olika "attraktioner" där ute; två linbanor, och en typ av stupande railway ner för bergssidan....



Skywayen hade glasgolv...!


Denna sten hette också något... The Orphan kanske det var


På andra sidan kunde man lugna sina nerver - varför inte med lite Three Sisters-choklad? Det skulle nog suttit fint, för sedan var det dags för den läskiga railwayen! 

Klaustrofobisk...

... snabb...

... och förbannat brant! 

I shopen sen så fanns det t-shirts att köpa, som det stod något på i stil med "I survived the horrific railway" eller så.... Så ni kan ju tänka er hur behaglig den var! Därefter var det en promenad genom "regnskogen" innan det var dags för ännu en linbana av något slag. Vid denna tidpunkt hade jag blivit immun mot min egen rädsla, tror jag.


Där är den första linbanan vi åkte


Inne på shopen fanns bilder på hur det såg ut förr i världen

Ser ni killen på taket!?

Nu var det tillslut dags att lämna de Blå Bergen, och bege oss mot turens sista stopp; The Olympic Village! Byn byggdes upp för OS i Sydney 2000, och arenorna står kvar. Byn som alla atleter bodde i har gjorts om till ett bostadsområde. En liten förort, kan man säga. Dyr, modern, och ganska långt utanför Sydneys stadskärna. 

Olympiska byn var ganska tom. Mest turistbussar. Inte så mycket att se. Det fanns ett monument, där man hade tänt med facklan, och där under hade de satt små plattor med namnen på alla medaljörer inom olika grenar. Vi letade svenskar! 









Efter denna lilla avstickare blev vi sedan avsläppta vid vattnet, och den allra sista detaljen på denna tur väntade. En båtfärd i solnedgången, in till Sydney igen på Paramatta River! 







Har inte riktigt lärt mig behärska min kamera ännu...





Kvällen slutade med en god middag i Darling Harbour och en promenix tillbaka till vandrarhemmet. Sedan var dag 2 slut!!!! Vi var extremt nöjda med vår tur i bergen, trötta, och glada att Eric Saade kom på tredje plats i Düsseldorf!!! En bra dag! 

Ni som tittar in på bloggen sådär halvofta - missa inte de tidigare inläggen!!

Nu skriver jag två gånger om dagen - minst!!!! Vi har ju min sista dag i Sydney att kika på, den kommer någon gång. Snart. Nu ska jag sova, det är ju en bloggdag i morgon också! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar