onsdag 1 juni 2011

Sunset over Uluru

På lördagkvällen hade jag bokat in en solnedgångs-tur vid Uluru. Jag ville liksom kickstarta mitt besök på en gång.

17:05 kom de och plockade upp med buss på boendet, och så körde man mot nationalparken. Kring Uluru så finns det en del "viewing points", både för solnedgång och soluppgång, så att man ska kunna få de bästa färgerna och se dem skifta. Väl framme fick vi vin och snacks. Jag vet att det låter som en väldig par-grej att göra, men jag kände mig ganska osvensk och ändå tillfreds där jag stod med min vindjacka, min kamera, mina kex och mitt vin i plastglas (plastglas med fot - inga muggar här inte!). Solnedgången var så vacker, och jag fick verkligen testa mina photographing skills!

Överexalterad turist tar foto genom bussfönstret...



Hello Beautiful!



Här nedan följer då solnedgången. Den inföll 18:04, men de sa att man kunde börja se skiftningar redan 17:44. Man skulle ta kort var 4e minut ungefär, sa dem, för att fånga skiftningarna. Men jag tog kort var 30e sekund, gissar jag. Jag kikade solnedgången från resorten den sista kvällen, då blev det inte lika mycket kort. Då ville jag bara titta. Men jag ville så gärna fånga färgskiftningen denna första, fantastiska kväll! Jag hade inget stativ utan försökte hålla rakt bara. Enjoy! 



















































Himlen blev så blå-rosa och fin i slutet! Så vackert!!!! På vägen hem i bussen så såg man Kata Tjuta i solnedgången, den andra stenformationen som ligger lite längre bort. Dit skulle jag på solnedgångstur dagen efter. Men nu var jag trött, och ville bara sova. Jag åkte hem till hostlet, åt en cheeseburgare från The Outback Kiosk, och la mig sedan i min överslaf! On top of the world!

Den ivriga turisten slår till igen; Kata Tjuta, genom bussfönstret! 

1 kommentar:

  1. Fiiint! :-D
    Du ar ju helt galen med kameran du. Men det ar bra! jag + kamera = kass. Tar aldrig nagra bilder! Borde rycka upp mig lite - speciellt nu nar Greklands-resan ar nara...

    Hoppas pluggningen infor tenta-perioden gar bra. Om en manad far du i alla fall lite svensk sommar :)

    Kramar!!!!!!!!!!XXX

    SvaraRadera